Συνέντευξη στην εφημερίδα “Ελευθερία” της Καλαμάτας
“Τα ελληνικά ΜΜΕ πρέπει να είναι επιχειρήσεις βιώσιμες, αυτόνομες και ανεξάρτητες. Δεν μπορεί ο καθένας να ανοίξει κανάλι ή blog προωθώντας συγκεκριμένα συμφέροντα”. Μιλάει η έμπειρη δημοσιογράφος Μαρία Σπυράκη, ως ευρωβουλευτής πλέον και δίνει την πραγματική διάσταση του χάους των ΜΜΕ στη χώρα μας.
Η Μαρία Σπυράκη συμμετέχει σε δύο επιτροπές του Ευρωκοινοβουλίου, στην περιφερειακή ανάπτυξη και στην βιομηχανία - έρευνα και τεχνολογία. Και από τα δύο αυτά πόστα δηλώνει ότι θα αγωνιστεί με το βλέμμα στραμμένο στους μικρομεσαίους, στοχεύοντας «να μαζέψουμε και τα ψίχουλα από το τραπέζι» από τα κονδύλια που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ενωση. Εταιρείες που πουλούν τα πάντα από τσοπ στικς σε ρουλεμάν για αυτοκίνητα.
Οσον αφορά τη νέα της ιδιότητα και συγκρίνοντάς την με αυτή της δημοσιογράφου, η Ελληνίδα ευρωβουλευτής σημειώνει ότι: «Και οι δύο χώροι πρέπει να παλεύουν για το καλό της πατρίδας» και με το αποτέλεσμα του συνδυασμού των δύο ιδιοτήτων θα λογοδοτήσει στους 250 χιλιάδες Ελληνες που την τίμησαν με την ψήφο τους.
- Τι είναι το πρώτο αξιοσημείωτο που συναντήσατε μετά την εκλογή σας στην Ευρωβουλή;
«Σε πολύ λίγο χρόνο ανίχνευσα τα όρια της παρέμβασης του ευρωβουλευτή στη νέα κατάσταση πραγμάτων στην Ευρώπη. Από την πίεση που άσκησα μέσα στο καλοκαίρι για τους ροδακινοπαραγωγούς που πλήττονται από τα ρωσικά αντίμετρα στο εμπάργκο της ΕΕ, όσο και την προτεινόμενη επίτροπο της Σλοβενίας η οποία εμφανίζεται σε βίντεο να χειροκροτεί αντιευρωπαϊκές απόψεις. Κατάλαβα ότι οι ευρωβουλευτές πρέπει να μην αφήνουν καμία δυνατότητα που τους παρέχει η λαϊκή εντολή αναξιοποίητη».
- Σε ποιο τομέα θα δραστηριοποιηθείτε και ποιες είναι οι πρώτες σκέψεις γι’ αυτό;
«Ως ευρωβουλευτής συμμετέχω σε δύο επιτροπές. Στην περιφερειακή ανάπτυξη και σε αυτή της βιομηχανίας, έρευνας και τεχνολογίας.
Αυτοί οι δύο τομείς αποτελούν και το βασικό μου έργο. Στην πρώτη θα προσπαθήσω όσο μπορώ ώστε και οι 13 περιφέρειες της χώρας να λάβουν ακόμη και το τελευταίο σεντ που δικαιούνται για να αναπτυχθούν και να δημιουργήσουν τις υποδομές εκείνες που θα τις βοηθήσουν να λειτουργήσουν προς όφελος του πολίτη χωρίς να περιμένουν την κρατική επιχορήγηση. Ηδη έχω προσκαλέσει και τους 13 περιφερειάρχες (να διευκρινίσω και αυτούς που δεν είναι προσκείμενοι στη Ν.Δ.) να παρακολουθήσουν στις Βρυξέλλες τις εκδηλώσεις “open days” που αποτελούν τη σημαντικότερη συνάντηση τοπικών και περιφερειακών αρχών. Στόχος μου είναι να δούμε μαζί με τους αιρετούς άρχοντες σε ποιες κατευθύνσεις πρέπει να κινηθούν, ώστε να απορροφήσουμε όλα τα υπάρχοντα κονδύλια. «Θέλω να μαζέψουμε και τα ψίχουλα από το τραπέζι» για να το πω απλά.
Και στις δύο επιτροπές που συμμετέχω, έχω το βλέμμα μου στραμμένο στους μικρομεσαίους. Τον κορμό της ελληνικής οικονομίας. Στοχεύω στο τέλος της θητείας μου να υπάρξουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες θα μου πουν ότι χρησιμοποίησαν τα εργαλεία της Ε.Ε. και κατάφεραν να προσλάβουν από έναν εργαζόμενο. Για παράδειγμα ρώτησα την Κομισιόν και πιέζω ώστε να πληρωθούν οι οφειλές της Ε.Ε. από το προηγούμενο κοινοτικό πλαίσιο οι οποίες έχουν καθυστερήσει.
Πριν από λίγες ημέρες με παρέμβασή μου ζήτησα την επίσπευση της ενοποίησης της ψηφιακής αγοράς στην Ε.Ε. ώστε να μην αποτελεί προνομιακό χώρο μόνο για μεγάλους παίκτες αλλά και για να μπορούν να αυξήσουν το τζίρο τους οι μικρομεσαίοι και να έχουν ασφαλέστερη πρόσβαση οι καταναλωτές. Θεωρώ μειονέκτημα την ύπαρξη 28 ξεχωριστών εθνικών θεσμικών πλαισίων σε ό,τι αφορά την ψηφιακή αγορά σε σχέση με τους ανταγωνιστές και χρησιμοποίησα ως παράδειγμα τις Ηνωμένες Πολιτείες».
- Οταν ένας δημοσιογράφος αλλάζει πεδίο και περνά στην απέναντι όχθη της πολιτικής είναι ευκαιρία να πραγματώσει ζητήματα που πάλευε δημοσιογραφικά ή κινδυνεύει να αφομοιωθεί με τους πολιτικούς που μέχρι πριν κάποιο καιρό είχε απέναντί του;
«Με την επιμέλεια που εργάστηκα για περισσότερα από 20 χρόνια στον ιδιωτικό τομέα θα εργαστώ και από το νέο μου πόστο. Δεν θεωρώ ότι οι δημοσιογράφοι και οι πολιτικοί είναι αντίπαλα στρατόπεδα. Είναι δύο χώροι που πρέπει να παλεύουν για το καλό της πατρίδας. Ο καθένας από την πλευρά του.
Με πλήρη επίγνωση σας δηλώνω ότι το έργο που μου έχει ανατεθεί σκοπεύω να το φέρω σε πέρας. Θα λογοδοτήσω στους 250.000 συμπολίτες μου που με τίμησαν με την ψήφο τους και θα κριθώ».
- Τα ελληνικά ΜΜΕ, κεντρικά και περιφερειακά, φαίνεται πως βαδίζουν σε θολό τοπίο, πολιτικά και επιχειρηματικά. Βλέπετε ότι μπορούν να συνεχίσουν έτσι ή πρέπει να αναζητήσουν άλλες λύσεις και ποιες;
«Τα ελληνικά ΜΜΕ πρέπει να είναι επιχειρήσεις βιώσιμες και συνεπώς αυτόνομες και ανεξάρτητες. Κατανοώ ότι η διαφήμιση που είναι το μοναδικό τους έσοδο, τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί λόγω της κρίσης, πρέπει όμως να αντιμετωπίζονται ως ιδιωτικές επιχειρήσεις. Η νομοθεσία για την αδειοδότηση μπορεί να έχει καθυστερήσει αλλά είναι σε σωστή κατεύθυνση γιατί δεν μπορεί οποιοσδήποτε να ανοίγει ένα κανάλι ή ακόμη περισσότερο ένα blog και να μεταδίδει ειδήσεις, προωθώντας συγκεκριμένα κέντρα χωρίς κανείς να γνωρίζει ποιος είναι ο υπεύθυνος κατά το νόμο. Ηδη έχω προτείνει στον υπουργό Δικαιοσύνης κ. Χαράλαμπο Αθανασίου να δει το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει στην γειτονική Ιταλία και το οποίο χωρίς να περιορίζει στο ελάχιστο την ελευθερία του λόγου, προβλέπει ότι όλοι οι ιστότοποι που μεταδίδουν ειδήσεις έχουν υπεύθυνο κατά το νόμο. Η ενημέρωση πρέπει να έχει πρόσωπο.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει εργαλεία που μπορεί να βοηθήσουν στον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού εφόσον βέβαια υπάρχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις».