Προσφυγικό, επενδύσεις και ευελιξία στα κοινοτικά κονδύλια στο επίκεντρο του νέου Προϋπολογισμού της ΕΕ
Την ενίσχυση των τοπικών και περιφερειακών αρχών για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης, μέσω και των αδιάθετων κονδυλίων από τον προϋπολογισμό της ΕΕ προβλέπει η γνωμοδότηση για τον Προϋπολογισμό της ΕΕ για το 2017 που ψήφισε σήμερα η Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η γνωμοδότηση, αποτελεί τον οδικό χάρτη για την πολιτική συνοχής για το 2017. Οι τροπολογίες, που αφορούν στην αντιμετώπιση του προσφυγικού μέσω και της χρήσης αδιάθετων πόρων από τον προϋπολογισμό, κατατέθηκαν από την Ευρωβουλευτή της ΝΔ και του ΕΛΚ Μαρία Σπυράκη με την ιδιότητα της ως εισηγήτρια του ΕΛΚ. Πριν από την ψηφοφορία η κα Σπυράκη ζήτησε να δοθεί έμφαση στην αποτελεσματικότητα των κοινοτικών κονδυλίων και ευελιξία στη διαχείρισή τους, ειδικά για χώρες όπως η Ελλάδα, που αντιμετωπίζουν σοβαρές επιπτώσεις από την προσφυγική κρίση. Επίσης, μετά από πρωτοβουλία της κας Σπυράκη εγκρίθηκε τροπολογία για την ενθάρρυνση της συνέργειας και της συμπληρωματικότητας ανάμεσα στα διαρθρωτικά ταμεία (ΕΣΠΑ) και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (Σχέδιο Juncker), ώστε να δημιουργηθούν βιώσιμες θέσεις εργασίας. Ο προϋπολογισμός θα ψηφιστεί στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πριν το τέλος του έτους.
Επισυνάπτονται αναλυτικά οι τροπολογίες όπως υπερψηφίστηκαν και συμπεριελήφθησαν στο τελικό κείμενο.
1. Acknowledges the Commission’s efforts in developing the strategy ‘EU budget focused on results’; calls on the Commission to further simplify EU funding, always taking into account the principle of proportionality, with a proper balance between simplification and control especially with regard to the implementation and management of EU-funded projects particularly at a regional and local level; in that respect stresses the need for the Commission to implement a streamlined approach to the entire life-cycle of EU-funded projects with a strong focus on timely payments, measurable results and updated indicators;
4a. Reiterates that the funds under heading 1b represent the main resource available to the local and regional authorities in order to deal with the management of unexpected challenges such as refugee crisis; in this framework calls on the Commission to work with Member States in an effective and more flexible way at their request for programmes’ modifications in order to provide a sufficient level of payment appropriations and ensure better coordination among the ESI Funds; notes in this context the uneven impact that the refugee crisis has had at local and regional levels; suggests that the additional resources following the technical adjustment should be allocated to areas with high European added-value, like youth employment and sustainable investment, with a view to enhance growth and also to limit the disparities within the Union;
4a. Is convinced that decommitments across all headings and in particular under heading 1b, resulting from justified total or partial non-implementation should be reinjected into the annual budgetary procedure; calls on the Commission to make proposals to this regard already concerning the 2017 EU budget;
5a. Underlines the key role of the European Fund for Strategic Investments (EFSI) in mobilising private sector financing and new sources of finance for investments which are crucial for Europe’s competitiveness and economic recovery; points out that better consistency, synergy and complementarities must be ensured between ESI Funds, the EFSI and other Union-funded and national programmes in order to attain the Europe 2020 strategy goals and boost investments; calls on the Commission to take actions to increase the visibility of ESI Funds projects and investments under EFSI and other Union-funded programmes;