«Η χώρα δεν έχει την πολυτέλεια να χάνει κοινοτικούς πόρους»
Η Συντονίστρια Παραγωγής και Εμπορίου της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Α’ Αθηνών, κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη, η Υπεύθυνη του τομέα Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, βουλευτής Β’ Αθηνών, κυρία Άννα-Μισέλ Ασημακοπούλου, και ο Υπεύθυνος του τομέα Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, βουλευτής Σερρών, κ. Κώστας Καραμανλής κατέθεσαν στη Βουλή ερώτηση σχετικά με την πορεία υλοποίησης και χρηματοδότησης των έργων προτεραιότητας του ΕΣΠΑ 2007-2013 που ταξινομήθηκαν στην κατηγορία «Σε Κίνδυνο» και δεν ολοκληρώθηκαν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2015.
Για το θέμα αυτό, έκαναν την ακόλουθη δήλωση:
«Η απάντηση της Επιτρόπου Περιφερειακής Πολιτικής στην ερώτηση της Ευρωβουλευτού της Νέας Δημοκρατίας και του ΕΛΚ, κυρίας Μαρίας Σπυράκη επιβεβαιώνει, με το πιο ξεκάθαρο τρόπο, ότι τα έργα του ΕΣΠΑ 2007-2013, που δεν ολοκληρώθηκαν έως το τέλος του 2015, θα πληρωθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Όπως είναι γνωστό, εδώ και καιρό, το θέμα της επιλεξιµότητας για την χρηματοδότηση των έργων του ΕΣΠΑ 2007-2013 έχει λήξει. Το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού έχει ξεκάθαρη εικόνα για τα έργα που δεν ολοκληρωθήκαν στα τέλη Δεκεμβρίου 2015.
Οφείλει, λοιπόν, να μας απαντήσει ποιός είναι ο συνολικός προϋπολογισμός που καλείται να καλυφθεί από εθνικούς πόρους για το κλείσιμο των συγκεκριμένων έργων και αν έχει εξασφαλίσει η ελληνική Κυβέρνηση την διάθεση εθνικών πόρων το 2016 για την ολοκλήρωσή τους.
Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να χάνει χρήματα αναγκαία για την ανάπτυξή της».
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης της Μ. Σπυράκη έχει ως εξής:
Στο πλαίσιο συζήτησης στην Επιτροπή Ελέγχου του Προϋπολογισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 7 Δεκεμβρίου 2015, παρουσιάστηκε έκθεση από τα ευρήματα αποστολής μελών της Επιτροπής στην Ελλάδα για την παρακολούθηση συγχρηματοδοτούμενων έργων από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στα ευρήματα της έκθεσης, αναφέρεται ότι μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου 2015:
• 52 Έργα πρέπει να επισπευσθούν, ύψους 5.5 δις ευρώ
• 14 Έργα είναι απίθανο να ολοκληρωθούν ύψους 998 εκ ευρώ
Ανάμεσα στα έργα, περιλαμβάνονται έργα εθνικής εμβέλειας όπως το Ηλεκτρονικό Ληξιαρχείο και το Κτηματολόγιο, έργα υποδομών, όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και δράσεις κρατικών ενισχύσεων προς ελληνικές επιχειρήσεις.
Επιπρόσθετα, επισημαίνεται ότι σε περίπτωση μη έγκαιρης ολοκλήρωσης των έργων έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2015, οι κοινοτικοί πόροι που έχουν δαπανηθεί για τα εν λόγω έργα θα πρέπει να ανακτηθούν και τα έργα να ολοκληρωθούν αποκλειστικά με εθνικούς πόρους.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1.Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση των παραπάνω έργων που ενδέχεται να επιβαρύνουν τον εθνικό προϋπολογισμό της Ελλάδος σε περίπτωση μη έγκαιρης ολοκλήρωσής τους;
2.Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η Επιτροπή προκειμένου να συμβάλλει στην αποτελεσματική επίσπευση των προς υλοποίηση έργων;
3.Έχει η ελληνική κυβέρνηση καταθέσει ένα ρεαλιστικό σχέδιο εξασφάλισης της συγχρηματοδότησης των έργων από την
τρέχουσα προγραμματική περίοδο σε περίπτωση μη έγκαιρης ολοκλήρωσης τους;
Ολόκληρη η απάντηση της Κομισιόν στη Μ. Σπυράκη έχει ως εξής:
1.Τον Οκτώβριο του 2011, οι ελληνικές αρχές και η Επιτροπή κατάρτισαν από κοινού έναν κατάλογο 181 έργων. Η πρόοδός τους κατηγοριοποιήθηκε σε 5 ομάδες. Στην ομάδα Γ (έργα για τα οποία απαιτείται επιτάχυνση) εντάχθηκαν 51 έργα, συνολικού ποσού 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Όσον αφορά την ομάδα Δ (έργα σε κίνδυνο), 14 έργα, συνολικού ποσού 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, θεωρείται ότι διατρέχουν τον κίνδυνο να μην ολοκληρωθούν εντός της περιόδου 2007-2013. Τα έργα αυτά, όπως το κτηματολόγιο, το ψηφιακό σχολείο και το Σύζευξις, χαρακτηρίστηκαν από τις υπηρεσίες της Επιτροπής ως έργα που αποτελούν «σημεία συμφόρησης».
2.Η υλοποίηση των εν λόγω έργων τελεί υπό την εποπτεία ενός ειδικού μηχανισμού παρακολούθησης και ελέγχου, ο οποίος έχει συγκροτηθεί σε στενή συνεργασία με την ελληνική διοίκηση. Ο μηχανισμός αυτός επιτρέπει τον έγκαιρο εντοπισμό προβλημάτων που πρέπει να επιλυθούν σε εύθετο χρόνο.
3.Ακόμη και στην περίπτωση που τα έργα αυτά δεν έχουν ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015, παραμένει χρόνος για την ολοκλήρωσή τους μέχρι το κλείσιμο (Μάρτιος του 2017), πλην όμως οι δαπάνες μετά την ημερομηνία αυτήν πρέπει να πληρωθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό . Ως εκ τούτου, η διάθεση εθνικών κεφαλαίων το 2016 για την ολοκλήρωση των εν λόγω έργων είναι εξαιρετικά σημαντική.