Η ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ & ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Τη Δευτέρα 29 Μαϊου, μίλησα σε Ακροαματική Διαδικασία που διοργάνωσαν στη Θεσσαλονίκη, η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (Ε.Ο.Κ.Ε.) και ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, με θέμα:
«Η ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ & ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΣΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΜΕΓΕΝΘΥΝΣΗΣ
ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ»
Ακολουθούν βασικά σημεία της ομιλίας μου :
“Το Δυναμικό των οικογενειακών και των παραδοσιακών επιχειρήσεων για ώθηση της ανάπτυξης και της οικονομικής μεγέθυνσης στις περιφέρειες
Συνηθίζουμε να λέμε ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι η ραχοκοκαλιά της επιχειρηματικότητας.
Και αυτό δεν είναι υπερβολή.
Θα έλεγα ότι είναι κάτι πολύ περισσότερο καθώς πάνω από το 85% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων είναι οικογενειακές επιχειρήσεις και παρέχουν πάνω από το 60% των θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα.
Όμως δεν είναι μόνο ο μεγάλος αριθμός των οικογενειακών επιχειρήσεων που έχει τόσο βαρύνουσα σημασία και τις καθιστά σημαντικές στην προσπάθεια για την ώθηση της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Καταρχήν, οι οικογενειακές επιχειρήσεις τείνουν να διέπονται από ποιοτικά χαρακτηριστικά κοινωνικής υπευθυνότητας τόσο ως προς τους εργαζομένους τους όσο και ως προς τους πελάτες τους η οποία τους επιτρέπει να ανταγωνίζονται και να επιβιώνουν αντιμέτωπες με πολυεθνικές επιχειρήσεις.
Επιχειρήσεις με ολόκληρα τμήματα επικοινωνίας, μάρκετινγκ και διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων.
Τι είναι αυτό που κάνει τις οικογενειακές επιχειρήσεις να ξεχωρίζουν σε αυτή την περίπτωση;
Η αξίες και το ήθος των ιδρυτών το οποίο ευτυχώς ακόμα στις μέρες μας δεν μπορεί ούτε να αγοραστεί, ούτε να κατασκευαστεί.
Ένα άλλο ποιοτικό χαρακτηριστικό των οικογενειακών επιχειρήσεων που συμβάλλει όχι μόνο στην επιβίωσή τους αλλά και στην ενισχυμένη ανταγωνιστικότητά τους έναντι των μεγαλύτερων επιχειρήσεων είναι η μικρή τους κλίμακα σε συνδυασμό με το υψηλής ποιότητας εξειδίκευσης προσωπικό τους.
Αυτό επιτρέπει στις οικογενειακές επιχειρήσεις να είναι ιδιαιτέρως ευέλικτες και να μπορούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις και να αρπάζουν νέες ευκαιρίες πολύ πιο γρήγορα από ό,τι θα έκανε μία μεγάλη πολυεθνική επιχείρηση με πολλά επίπεδα διοίκησης.
Τέλος, παραθέτοντας τα ποιοτικά πλεονεκτήματα των οικογενειακών επιχειρήσεων, οφείλω να επισημάνω την έντονη τάση των οικογενειακών επιχειρήσεων να δένονται με την τοπική κοινωνία στην οποία δραστηριοποιούνται συμβάλλοντας με πολλούς τρόπους στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας πέραν από τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.
Έρχομαι τώρα στις προκλήσεις που δύναται να αντιμετωπίζουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις.
Καταρχήν, μιλώντας για την Ελλάδα, οφείλω να αναφερθώ στον ελέφαντα που είναι στο δωμάτιο και αυτός είναι η χρηματοδότηση.
Η συνολική κατάσταση της οικονομίας και φυσικά η εικόνα του τραπεζικού συστήματος δεν αφήνει αλώβητες και τις οικογενειακές επιχειρήσεις οι οποίες καλούνται να δραστηριοποιηθούν σε ένα περιβάλλον όπου η ρευστότητα βαίνει μειούμενη και ο τραπεζικός δανεισμός μοιάζει περισσότερο με κακό ανέκδοτο.
Σε ό,τι αφορά τώρα τις κρατικές ενισχύσεις και τις επιδοτήσεις μέσω του ΕΣΠΑ, θα ήθελα πραγματικά να ακούσω την ειλικρινή άποψή σας στο τέλος της ομιλίας μου γιατί σύμφωνα με τις ανακοινώσεις και της θριαμβολογίες της κυβέρνησης η αγορά έχει πλημμυρήσει με εκατομμύρια αλλά εγώ με όσου επιχειρηματίες μιλάω ακούω το αντίθετο.
Ειδικά για τις οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν ακουστεί προτάσεις και στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο για εναλλακτικές μορφές δανεισμού όπως οι πιστωτικές ενώσεις.
Από πλευράς μου, θέλω να μοιραστώ σήμερα μαζί σας κάτι το οποίο αν και ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί, οφείλω να σας το καταθέσω ως πρωτοβουλία γιατί πιστεύω ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Κατέθεσα προς αξιολόγηση στην Κομισιόν μία πρόταση για τη δημιουργία μίας επενδυτικής πλατφόρμας «Crowd-funding» «Πληθοπορισμού» στα ελληνικα.
Η ιδέα έχει λειτουργήσει σε άλλες χώρες όπως η Γαλλία και η Μεγάλη Βρετανία.
Ουσιαστικά προτείνω να παρέχεται η δυνατότητα μέσω της πλατφόρμας μία επιχείρηση να απευθύνεται δημόσια στο κοινό και να ζητά να χρηματοδοτηθεί, να δανειστεί δηλαδή, για να υλοποιήσει κάποιο project.
Αναμένω την απάντηση της επιτροπής στην πρότασή μου στο τέλος του μήνα, όπου ζητώ 2 εκατομμύρια ευρώ για να υλοποιηθεί αυτή η πλατφόρμα και για την Ελλάδα ως μία λύση για το πρόβλημα στην πρόσβαση στη χρηματοδότηση.
Έρχομαι τώρα σε μία άλλη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις και για να είμαι δίκαιη, θα έλεγα ότι αυτό δεν αφορά αποκλειστικά τις οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα αλλά μάλλον όλες τις επιχειρήσεις.
Αυτό είναι η πρόκληση της λεγόμενης τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, δηλαδή του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Φυσικά για να μην δημιουργούνται παρανοήσεις και υπερβάλλουμε, μία οικογενειακή επιχείρηση που παρήγαγε πχ αλεύρι, πάλι αλεύρι θα παράγει, αλλά πιθανότατα θα μπορεί σε μεγάλο βαθμό να αυτοματοποιήσει της υποδομές πληροφορικής της προκειμένου να πετύχει οικονομίες κλίμακας.
Πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ δείχνει ότι ενώ σε παγκόσμια κλιμακα ο λεγόμενος ψηφιακός μετασχηματισμός είναι σε ποσοστό 88% των επιχειρήσεων, στην Ελλάδα μόνο το 12.3% των επιχειρήσεων υιοθετούν τις νέες τεχνολογίες.
Πιθανολογώ ότι η κρίση έχει παίξει σημαντικό ρόλο, δυστυχώς και σε αυτό…
Συνοψίζοντας, θεωρώ ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν σημαντικά ποιοτικά χαρακτηριστικά που τις διακρίνουν από τις υπόλοιπες και δύναται να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια για ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Ωστόσο, θεωρώ ότι στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να είναι ανοικτές στην προοπτική να δοκιμάσουν νέες μεθόδους, να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους με νέους τρόπους και να συνεχίσουν να δημιουργούν αξία για τον τόπο τους, για τη χώρα, για την Ευρώπη.”